Koreografi som utvidet praksis

Denne siden er koreografert. Den er skapt av dansekunstnere, tekstene er skrevet av dansekunstnere, tekstene inngår i vår praksis. Vi skriver, men ikke som forfattere eller skribenter, vi skriver som dansere og koreografer. Vi følger opp tanken om et skille mellom dans og koreografi, i stedet for at disse er uatskillelige og at definisjonen på koreografi er kunsten å lage dans, tenker vi at koreografi er et sett med verktøy som kan brukes til all slags praksis, ikke bare dansepraksis.

Dette handler ikke om å jobbe tverrfaglig, å virke som skuespiller, musiker eller billedkunstner i stedet. Det handler om å forstå dansens egenart og hva denne egner seg til og hva den absolutt ikke egner seg til. Det har kanskje ingenting for seg å være aktuell eller politisk med dans, dette er det så mange andre medier som gjør bedre, så hvorfor sløse bort dansen på dette? Det handler om å ta koreografi på alvor, du må gjerne skifte ut dansepraksisen din, men uansett hva du gjør så gjør du det som en koreograf.

Og dette er en fantastisk mulighet for oss! Dette betyr at jeg kan skrive uten å ta hensyn til alle reglene som andre skribenter må forholde seg til, for jeg er nemlig en koreograf som skriver og ingen vet helt enda hva dette vil si, det er opp til oss å finne ut av dette.  Akkurat derfor tenker jeg at vi har mye å bidra med i andre fagfelt, fordi vi ser feltet med friske og lite utprøvde øyne, med koreografiske øyne. Og vårt fagfelt er et fagfelt som er underkjent, som de fleste ikke har noe kjennskap til, som de fleste ikke bryr seg om. Folk har hørt om dans, men de har ofte ikke hørt om koreografi, det blir ofte misforstått som pedagogikk, å lære bort dans, med andre ord; vi har ingenting å tape. Vi vet at vi har mye å bidra med, men det er vi nesten alene om å vite, det er derfor vi må kaste oss ut i det, ut i vår utvidede koreografiske praksis! Vi kan ikke skuffe noen fordi det er ingen som forventer noe av oss, og dette er en luksus som er de færreste forunt.

I 2007 så jeg en forestilling/installasjon som viste seg å bli en helt avgjørende opplevelse for meg, både som menneske og dansekunstner. Jeg hadde fram til da vært sterkt eksponert for den underholdningsmessige (og utøvende) delen av dansen, og fått lite innblikk i de kunstneriske og skapende mulighetene som ligger i dansen. Jeg hadde begynt på et utdanningsløp som dansekunstner og sleit en del med å rettferdiggjøre for meg selv at jeg brukte all tida mi på (unnskyld meg) noe så dumt som dans. Så opplevde jeg ”Box with holes” av Heine Avdal/Deepblue, og bestemte meg for at det var dansekunst jeg skulle drive med, tross alt. Der og da ble jeg så utrolig gira av at det var en koreograf som stod bak dette verket, og jeg kjente at den verdenen jeg var på vei inn i, danseverdenen som hittil hadde føltes ganske trang, utvidet seg og at det lå uendelig med muligheter rundt oss. Det er mange ting jeg kunne ha sagt om denne forestillinga, i tillegg til at den var noe av det mest sjenerøse, rørende, originale og intelligente jeg hadde vært borti, gjenkjenner jeg nå opplevelsen som mitt første møte med koreografi som utvidet praksis (presiserer at dette kun er min påstand/tolkning).

Framtidsdans.no er èn måte å angripe koreografi som utvidet praksis på, et av mange mulige forsøk på å utnytte potensialet som ligger i å la koreografi løsrive seg fra dans. Ønsker du å delta i dette forsøket (altså publisere tekst på denne sida), så ikke nøl med å ta kontakt!

framtidsdans@gmail.com

Skrevet av Ann-Christin Berg Kongsness

2 kommentarer til «Koreografi som utvidet praksis»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *